Rozemarijn Westerink en Marisa Rappard in het tuinatelier

Sinds 1 februari werken Rozemarijn Westerink en Marisa Rappard samen aan een bijzonder kunstwerk in het Tuinatelier van het K.F. Hein Fonds aan de Maliesingel. Het werk is geïnspireerd door de natuur en heeft de titel Getij. Drie vragen aan Marisa en Rozemarijn:

Waar werken jullie aan tijdens je periode in het tuinatelier?
Ruim een jaar geleden zijn we begonnen met het idee voor een samenwerking. Voor ons beiden bestaat onze kunstenaarspraktijk uit het maken van zowel werk op papier als uit installaties; ruimtelijk, op de muur of in animatiefilms.
Rozemarijn tekent flarden van herinneringen die schemerig oplichten in een repetitieve stroom van arceringen en lijntjes. In de ogenschijnlijke lijnenwirwar
van Marisa doemen flarden van verhalen op als herkenbare stukjes binnen een groot geheel dat een mysterie blijft.

Uiteindelijk hebben we het concept “getij” ontwikkeld, waarin we onderzoeken op welke manier ons werk zich verhoudt tot dat van de ander. Dat doen we door middel van het maken van een gezamenlijke muurtekening.
Daarbij stellen we onszelf vragen als: hoe kunnen we vanuit ons eigen, individuele standpunt naar elkaar toe bewegen? Hoe kunnen we ons voegen naar de ander, over de ander heen en om de ander heen in een onophoudelijke stroom van lijnen, structuren en beelden?
Net zoals een constante deining eigenlijk; een stijgend en dalend getij.



Hoe bevalt het werken op deze plek? Is het anders dan jullie gewend zijn?
Marisa: Het werken op deze plek bevalt heel goed. De rust en beslotenheid van de tuin bieden de nodige concentratie en de lange duur van de werkperiode nodigt uit tot uitproberen, experiment. In mijn eigen atelier ga ik niet snel op de muur werken; daar is te weinig ruimte. En er is steeds afleiding van andere dingen die tussendoor komen, het is heerlijk om in het tuinatelier alleen op dit project gefocust te zijn. Ook is het ideaal dat het voor ons beiden goed aan te reizen is.
Rozemarijn: In mijn werk houd ik me bezig met het tekenen van tuinen, dus deze plek is perfect voor zowel rust, concentratie en inspiratie. Ook de duur van de residency is heel geschikt om zo’n groot project samen te kunnen uitvoeren. Gedurende het maken van de wandtekening zijn we tegelijkertijd bezig met het maken van een publicatie over “Getij”, die aan het eind van de periode gepresenteerd zal worden tijdens de eindpresentatie.

Getij is voor ons een pleidooi voor het toelaten van het onvoorspelbare, het onverwachte. We tekenen direct op de muren van de ruimte, tegelijkertijd en omstebeurt. Regelmatig vegen we stukken tekening weg of tekenen er rigoureus overheen. Omdat de sporen van de onderliggende lagen zichtbaar blijven ontstaat een verdichte stroom van figuratie en abstractie.
De meerwaarde van onze samenwerking zit voor ons niet alleen in het laten ontstaan van onverwacht, nieuw beeld maar ook in het onderzoeken van de
eigen positie ten opzichte van de ander en de hernieuwde ingang tot het eigen werk.

Voor iedereen die benieuwd is: waar kunnen mensen jullie werk zien?
Marisa: Mijn werk is momenteel te zien in Assen bij het Tekenkabinet XL en op www.marisarappard.nl 
Rozemarijn: Mijn werk is binnenkort te zien in een project van Schloss Ringenberg (DE), waar ik eerder als artist-in-residence verbleef, onder andere in Museum Het Valkhof in Nijmegen. Daarnaast op www.rozemarijnwesterink.com.

Fotografie: Juri Hiensch