Skip Navigation Links

Ruimte voor mooie verhalen

Al zeven jaar geeft ROSE Stories een podium aan alle verhalen die gehoord mogen worden. Of liever: die gehoord móéten worden. Verhalen van nieuwe makers, die anders naar de wereld kijken en iets belangrijks te vertellen hebben. Liefst over andere culturen of groepen waarover we te weinig horen. Zo wil ROSE Stories het verhalenlandschap diverser maken. Het ultieme doel? Zorgen dat iedereen uit onze samenleving zich herkent in tv-programma’s, theatervoorstellingen, films en boeken.

Verhaal met happy end

Met verschillende projecten – en veel liefde – begeleidt de organisatie nieuwe makers naar een volgende stap in hun carrière. Eén van die projecten is WRITERSROOM. ‘Een programma speciaal voor aanstormende scenarioschrijvers’, vertelt Nedra Kenzari. Ze is bij ROSE Stories verantwoordelijk voor de talentontwikkelingsprojecten. ‘Een vooropleiding is niet nodig, maar je moet wel willen en kunnen schrijven. Wij helpen je dan verder op weg. Je krijgt een coach, een pitchworkshop en mag je scenario presenteren aan een publiek van professionals – van de NPO tot Netflix. Met hun feedback zet je tijdens een laatste coachingsessie de puntjes op de i.’

Met een beetje geluk krijgen de deelnemers na de presentatie bericht van een partij die iets in hun verhaal ziet. Voor een serie, film, podcast of boek: alles is mogelijk – zo bleek wel uit de vijf voorgaande edities.

Drie unieke makers

Afgelopen maart was de presentatie van de zesde WRITERSROOM in de basis voor actuele kunst (BAK) in Utrecht. Het K.F. Hein Fonds droeg bij aan deze Utrechtse editie, die eigenlijk al in september zou plaatsvinden tijdens het Nederlands Filmfestival. Maar, ja: corona. Drie nieuwe makers showden via een livestream hun idee aan het grote publiek. ‘Ze hebben alle drie hun eigen unieke talent’, vertelt Nedra. ‘Nora Akachar is een echte verhalenverteller. Ze kan goed aanvoelen wat er in de wereld speelt en dat omzetten in een verhaal. Mike Wijdenbosch verzint de meest bijzondere verhalen met een fantasy-achtig tintje. En Eva Toorop heeft een vlotte pen, waardoor haar ideeën kracht krijgen op papier.’

Lees hieronder het interview met Nora Akachar.
Interesse om zélf een keer mee te doen aan WRITERSROOM? Mail dan naar info@rosestories.nl of stuur een berichtje via social media.

twee laptops met Zoom open staan op de stoelen op de tribune van een theater

NORA AKACHAR is een nieuwe maker en deze zomer te zien als actrice in de speelfilm Meskina

Interview door: Florence van de Haar

“Ik wil een signaal afgeven naar vrouwen: als ik het kan, kan jij het ook. Go for it! Daarnaast vind ik het belangrijk dat niet alleen ikzelf, maar ook mijn verhalen een spiegel zijn. Ik zie ROSE stories zoveel mooie producten maken. Ik sta continu versteld, of het nou een boek is, een voorstelling, een serie, of een podcast. Ze doen zoveel mooie dingen en geven een stem aan zoveel vrouwen met een biculturele achtergrond, waardoor ik steeds denk: hier wil ik onderdeel van zijn.”

Oneerlijk

“Mijn werk is vaak maatschappelijk getint. Het gaat over thema’s die spelen binnen een community of de maatschappij. Theater en tv zijn voor mij de meest effectieve middelen om dingen aan de kaak te stellen. Sommige thema’s in mijn werk blijven terugkomen. De verhouding tussen mannen en vrouwen bijvoorbeeld, en dan met name de oneerlijke verdeling. Dat is niet alleen de Marokkaanse of islamitische community, het is wereldwijd. Vaak zit het niet in het symptoom of het gedrag, maar de vrijheid en brutaliteit die veel mannen denken te hebben. Bijvoorbeeld in communities waar mannen het voor het zeggen hebben, denk aan rap en film. Daar wordt nog altijd een podium gecreëerd voor mannen om weg te komen met crimineel gedrag. Je ziet dat mannen over de hele wereld eindeloos vaak wegkomen met onacceptabel gedrag. Als vrouw geef je het dan op een gegeven moment op. Ik wil hier meer bewustwording voor creëren.”

Exposen

“Al zolang ik me kan herinneren ben ik maatschappelijk betrokken. In debatten, als hulpverlener, als projectmedewerker. Mijn identiteit loopt daarin over. Maar ik ben ook een creatieve, energieke en fantasierijke maker. Mijn pitch voor ROSE stories in samenwerking met het Nederlands Film Festival gaat over ‘exposen’. Ook dat grijpt terug naar de gigantische oneerlijkheid tussen mannen en vrouwen. Het thema dat ik hier aanhaal gaat over een maatschappelijk issue, en de creativiteit gaat in mijn personages zitten. Ik had nooit verwacht dat het volgen van een traject bij ROSE stories zoveel lagen en begeleiding omvatte. De coach die het DAFF voor mij heeft gevonden was echt geweldig. Er is goed gekeken naar waar ik ondersteuning in nodig had. Ik werd gekoppeld aan Nadja Hüpscher, echt een creatieve topper.”

Identificatie

“Een belangrijke les: ik ben een verhalenverteller maar een script schrijven is echt een vak apart. Mijn coach daagde me uit en spoorde me aan om steeds dieper te graven in het schrijfproces. Deels wordt het dan autobiografisch. Zelf heb ik nooit te maken gehad met exposen, maar ik ben zelf in mijn leven wel continu geconfronteerd met die ongelijke man-vrouwverhouding. Hierdoor kan ik me heel goed identificeren met mijn hoofdpersonages. Deze wil ik nog verder gaan uitdiepen.”

Blijven schrijven

“Na de pitch kwam er veel op me af, waaronder geïnteresseerde producenten. Geweldig natuurlijk. En wat grappig is: mijn project begon als film, maar tijdens de pitch kreeg ik het advies om er een serie van te maken. Daar ben ik nu mee bezig. Gedurende dit traject heb ik geleerd dat de verhalen die ik vertel écht iets toevoegen en dat ik ze moet gaan opschrijven. Dat ik in gesprek ben met producenten is natuurlijk gaaf, maar ik vind het heel belangrijk om nauw betrokken te blijven bij het verhaal. Ik heb er veel zin in en ben supergemotiveerd om door te gaan. Ik moet nog veel groeien en leren, maar ben nederig genoeg om hulp aan te nemen.”

portret van Nora Akachar
Nora Akachar