Skip Navigation Links

‘Wij worden de eerste groene brigade van Nederland’

Oranje boten, gele jassen. Op het water en aan wal zie je de Utrechtse Reddingsbrigade al van verre aankomen. Maar goed ook, want hóren doe je ze niet meer. Hun ronkende buitenboordmotoren zijn – mede dankzij een bijdrage van K.F. Hein Fonds – eind 2020 vervangen door stille, elektrische motoren. ‘Dit past bij onze duurzame strategie.’

Het begon te knagen. De plastic flesjes water, die gedachteloos uit de koelkast van het clubhuis werden gepakt. De buitenboordmotoren, die stinkende benzinedampen uitstootten tijdens evenementen met duizenden mensen. Dat kon anders. En dus startten zes vrijwilligers van de Utrechtse Reddingsbrigade een werkgroep. Onder hen Robert van Iperen, Sjoerd Bouman en Dilejan Adams. Hun ultieme missie? De eerste groene brigade van Nederland worden.

De hele vereniging klimaatneutraal

Ze zijn hard op weg om die missie te volbrengen. ‘Mede dankzij het enthousiasme van de hele organisatie’, vertelt bestuurslid Robert van Iperen. ‘Toen we in 2019 een eerste peiling hielden onder onze leden, was de animo om te verduurzamen meteen groot. Al snel lag er een ambitieus plan, dat breder was dan alleen ons brandstofverbruik verminderen. We willen de vereniging klimaatneutraal maken: onze eigen energie opwekken, verantwoorde materialen aanschaffen, energiezuinige maatregelen nemen. Daarnaast is er ook extra aandacht voor de ontwikkeling van onze vrijwilligers. Eigenlijk is het een compleet beleid voor maatschappelijk verantwoord ondernemen.’

Elektrische vletten

Inmiddels zijn de plastic flesjes vervangen door herbruikbare bidons en is het clubhuis voorzien van ledverlichting. Maar het meest zichtbare resultaat? Dat zijn toch de boten. ‘Onze twee vletten zijn nu volledig elektrisch’, vertelt vrijwilliger Sjoerd Bouman. ‘In die boten varen we bijvoorbeeld tijdens evenementen als Koningsdag of de Utrecht Canal Pride. We doen dan bewaking en staan continu in contact met de politie en ambulance. Als er iets gebeurt, zijn wij er via het water in no-time bij. Ook wordt er hard gewerkt aan een elektrische speedboot, die in april klaar moet zijn. Deze is groter en kan sneller dan een vlet.’

Opnieuw leren varen

De elektrische motoren zijn wel even schakelen voor de schippers. Daarom krijgen ze extra training van senior schipper Dilejan Adams. ‘Het vaart toch net even anders’, vertelt hij. ‘Een elektrische motor reageert langzamer dan de benzinemotor. Je kunt hem bijvoorbeeld niet even snel in zijn achteruit zetten. Als schipper moet je dus veel meer vooruitdenken. Daar zijn we nu druk mee aan het oefenen, zodat we straks – als alle evenementen hopelijk weer gaan lopen – op volle kracht vooruit kunnen.’

Groene voorbeeldfunctie

Andere reddingsbrigades in Nederland kijken lonkend naar de duurzame stappen van hun Utrechtse collega’s. ‘We zijn trots op onze voorbeeldrol’, zegt Robert. ‘En ook heel dankbaar dat we steun krijgen van de gemeente Utrecht en fondsen als het K.F. Hein Fonds om onze duurzame plannen waar te maken. Uiteindelijk hopen we natuurlijk dat meer brigades hier ook mee aan de slag gaan. Daar willen we ook bij helpen, samen met de overkoepelende Reddingsbrigade Nederland. We doen het echt met z’n allen.’

Het grote publiek

De komende tijd gaat de brigade gewoon verder met vergroenen. De plannen moeten in 2023 helemaal klaar zijn. ‘Dit jaar willen we ons pand verder verduurzamen, onze dieselauto vervangen en onze vrijwilligers verder helpen ontwikkelen.’ Het állermeest kijken Robert, Sjoerd en Dilejan natuurlijk uit naar een coronavrij seizoen waarin ze weer vol aan de bak kunnen. ‘Mogen we eindelijk onze elektrische vletten aan het grote publiek showen.’

Reddingsbrigade Utrecht draait volledig op vrijwilligers. Ze zijn altijd op zoek naar extra enthousiastelingen die willen helpen. Meer weten over de brigade, vrijwilligerswerk en hun duurzame plannen? Kijk op www.reddingsbrigadeutrecht.nl

twee leden van de reddingsbrigade varen in de vlet