Skip Navigation Links

De Culturele Financieringswijzer: een waaier aan geldbronnen

Mei 2020

Ondernemers en organisaties in de culturele sector opgelet. Dit artikel wijst je de weg naar de juiste financiering. Of beter: naar een handige geldgids die dat voor je doet. Juist in coronatijd komt dat goed van pas! Deze ‘Financieringswijzer’ is gemaakt door Stichting Cultuur+Ondernemen, een organisatie die de hele Nederlandse culturele sector ondersteunt op het gebied van ondernemerschap, goed bestuur én met financieel advies.

Ben je ontwerper, kunstenaar of muzikant? Dan ben je waarschijnlijk ook ondernemer. En dat zit je misschien wat minder in het bloed. Gelukkig is er Stichting Cultuur+Ondernemen. Zij helpen ondernemers in de culturele sector hun beroepspraktijk of organisatie goed op orde te krijgen. Financieel adviseur Renate Timmer: ‘Hiervoor bieden we bijvoorbeeld workshops, trainingen en advies op maat. Een belangrijk hulpmiddel is onze Culturele Financieringswijzer, die ondernemers helpt ontdekken welke mogelijkheden er zijn om aan geld te komen.’

Gereedschap voor geld

Het is niet anders: veel artiesten, stichtingen en bedrijven uit de culturele sector zouden niet bestaan zonder financiële steun. Het is dus van groot belang dat ze weten waar ze de mosterd halen. Renate: ‘En dat is lang niet altijd het geval. Logisch, want niet alle financieringsbronnen zijn even bekend. Denk bijvoorbeeld aan duurzaamheidsfondsen of financiers van digitale innovatie. De Financieringswijzer is een handige online tool, waarmee je snel ontdekt welke financieringen voor jou het beste zijn. Crowdfunding, een bepaald fonds, of toch even langs de bank? Je weet het in een paar klikken.’ Ga naar cultuur-ondernemen.nl/culturele-financieringswijzer om te ontdekken bij welke geldbronnen jouw beste kansen liggen. Advies over hoe en wanneer je deze bronnen aanspreekt, krijg je er gratis bij.

Schoolvoorbeeld

Wat is er mogelijk als je het goed aanpakt? ‘Een mooi voorbeeld is ontwerper Heiko Balster. Om zijn fraaie bestekset op de markt te krijgen, zette hij vrijwel alle financieringsbronnen in via een goede financieringsmix. Zijn project begon met eigen geld en steun van zijn familie. Een onderzoeksfinanciering hielp om het ontwerpproces te bekostigen, gevolgd door crowdfunding om samples te realiseren en een publiek te creëren. Fabrikant Sola werd sponsor, waardoor de productiekosten laag bleven. Ook musea sponsorden het project en legden de producten in hun winkels. Een cultuurlening maakte verdere groei mogelijk.’ Een hele waaier aan hulpbronnen dus. Zet je die goed in, dan kun je bergen (of besteksets) verzetten.