Doe een aanvraag voor een individuele nood
We hebben veel contact met Utrechtse organisaties die fondsen aanvragen. Ook geven we maatschappelijk werkers graag advies.
Wij beoordelen iedere aanvraag apart
In principe kun je als maatschappelijk werker maximaal 1 keer steun aanvragen voor een cliënt. We kijken altijd naar de persoonlijke situatie om te bepalen of deze persoon wel of geen recht heeft op een gift. De cliënt kan bijvoorbeeld een bijdrage krijgen voor woninginrichting, studieboeken, een nieuwe wasmachine of een fiets. Ben je maatschappelijk werker en twijfel je of jouw cliënt steun kan krijgen? Dan kun je altijd contact opnemen met ons fonds.
Hoe vraag je als hulpverlener individuele steun aan voor een cliënt?
Een professionele organisatie voor maatschappelijk werk in de provincie Utrecht kan steun aanvragen. De cliënt moet hier in behandeling zijn of door begeleid worden. Lees meer bij Werkwijze over hoe je een aanvraag doet. Doe de aanvraag op tijd.
Welke informatie hebben wij nodig?
Wij hebben in ieder geval de volgende informatie nodig:
- De gezinssituatie: uit hoeveel mensen bestaat het gezin?
- De situatie: wat is de achtergrond en wat is de situatie op dit moment?
- Een overzicht van de inkomsten en uitgaven.
- Een overzicht van eventuele schulden die de cliënt heeft en hoe hij of zij deze aflost.
- Een omschrijving van de nood waar de cliënt financiële steun voor zoekt.
- Welke andere voorzieningen de cliënt heeft geprobeerd. Bijvoorbeeld ook het eigen netwerk.
- Welke andere fondsen de cliënt heeft benaderd. En of hij of zij van deze fondsen wel of geen hulp kreeg.
- Overige informatie die relevant is voor de aanvraag. Zoals offertes, een begroting, huurovereenkomst, bewijs van inschrijving bij een opleiding, boetes, een afwijzing van bijzondere bijstand, sociale rapportage of een verwijsbrief van een arts.
Wanneer krijgt de cliënt geen steun?
- De cliënt heeft de afgelopen 2 jaar al eens eerder steun gekregen bij dezelfde nood.
- De cliënt krijgt geen steun voor kosten die al gemaakt zijn. Zoals spullen die al zijn aangeschaft of een behandeling die al is uitgevoerd.
- De cliënt krijgt geen steun om schulden af te lossen.
- De cliënt krijgt geen steun om privéleningen af te lossen.
- De cliënt krijgt geen steun voor vakanties.
- De cliënt krijgt geen steun als hij of zij naar het buitenland wil. Bijvoorbeeld omdat de cliënt familie wil bezoeken of naar een begrafenis wil.
- De cliënt krijgt geen steun bij structurele of terugkerende kosten.
De meeste fondsen in de provincie Utrecht vind je via de Utrechtse fondsenzoeker. Zie hieronder een overzicht van andere fondsen die individuele noden steunen:
Stichting Noodhulp Utrecht (zie ook spoed)
Pape-Fonds
Dekkersfonds
Dirk Jan & Kitty Reek-Versteegh Stichting
Jacob van Heusdenfonds
Van Heumen - de Sitter Stichting
Sociaal Fonds Amersfoort
Let op: deze opsomming is niet volledig. Meer fondsen vind je in het Fondsenboek.
Bel ons altijd als de aanvraag spoed heeft: 030-232 21 14
Bijvoorbeeld als de cliënt uit huis gezet kan worden. Of als water of stroom afgesloten kan worden. We overleggen dan graag. Misschien kunnen we sneller helpen.
Let op: heeft de aanvraag spoed en woont de cliënt in de gemeente Utrecht? Bel dan eerst met Stichting Noodhulp Utrecht: 030-286 61 52. Dat kan van maandag tot en met vrijdag tijdens kantooruren. Woont de cliënt buiten de gemeente Utrecht? Een aantal gemeenten binnen de provincie Utrecht werken samen met Stichting Urgente Noden Nederland. Professionele hulp- en dienstverleners kunnen via een lokaal SUN-noodhulpbureau een aanvraag voor een urgente gift indienen.
Dien de aanvraag op tijd in
Het duurt 6 weken om een aanvraag te behandelen. We behandelen aanvragen op volgorde van binnenkomst. Soms vragen wij de commissie om advies over een aanvraag. Dan kan het wat langer duren voordat wij een besluit nemen. Dit laten we de hulpverlener weten. De commissie vergadert 4 keer per jaar.
Let op: soms kan het wat langer duren om de aanvraag te behandelen. Bijvoorbeeld als de aanvraag niet volledig is, als deze niet goed is ingediend of als wij nog vragen hebben.
We maken een bijdrage nooit naar de eigen rekening van de cliënt over
Krijgt de cliënt een bijdrage? Dan maken wij het geld over naar de maatschappelijke organisatie die de aanvraag indient. Dat doen wij meestal binnen 2 weken na het besluit. De hulpverlener krijgt hierover altijd een e-mail. Heeft de hulpverlener over deze e-mail nog vragen? Dan kan deze ons mailen of bellen.
Let op: wij maken een bijdrage nooit over naar het eigen rekeningnummer van de cliënt. Let hierop als je samen met de cliënt het rekeningnummer invult op de aanvraag.
Wij houden altijd rekening met de privacy van de cliënt
Doe je als hulpverlener een aanvraag? Dan houden wij ons altijd aan het Privacyreglement van de K.F. Hein Stichting. Je moet de cliënt altijd schriftelijk toestemming vragen voor de aanvraag. Hiervoor kun je de Toestemmingsverklaring gebruiken. De organisatie van de hulpverlener bewaart het formulier. Je hoeft het niet mee te sturen met de aanvraag.
Zorg dat de aanvraag aan alle eisen voldoet
Aanvragen die niet aan de eisen voldoen, behandelen wij niet. Dit betekent dat wij deze ‘niet ontvankelijk’ verklaren. Deze beslissing is definitief. Je kunt hiertegen geen bezwaar maken.
Voldoet jouw aanvraag aan de eisen? Deze checklist helpt je:
- De cliënt woont in de provincie Utrecht. Of studeert in de provincie Utrecht en schoolmaatschappelijk werk van de Utrechtse onderwijsinstelling vraagt steun voor de studiekosten aan.
- Het gaat niet om een vakantie.
- Het gaat niet om een bezoek aan het buitenland.
- De aanvraag is compleet. Of de aanvrager heeft alles waar wij nog om vragen binnen 3 weken daarna alsnog aangeleverd.