Skip Navigation Links

Lennard Kok maakt Transcendence in K.F. Hein Foyer TivoliVredenburg

September 2019

De Utrechtse kunstenaar Lennard Kok heeft voor het K.F. Hein Fonds de muurschildering Transcendence gemaakt in de K.F. Hein Foyer in TivoliVredenburg. Frank Koolen volgde het maakproces en vroeg Lennard naar zijn gedachten bij dit ontwerp.

Verslag van een tussenmoment

Dunne, glimmend grijze potloodlijnen zijn amper zichtbaar op de antracietgrijze wand. Er staat een steiger, een beamer en de potten witte verf zijn zojuist uit het magazijn gehaald. Lennard Kok is die ochtend begonnen om de precieze compositie en grote lijnen van zijn schildering te bepalen. Op de grote wand is de opzet klaar, op de kleinere wand wordt het beeld nog geprojecteerd. Er wordt geschoven met de beamer, verkleind en uitvergroot om de juiste verhoudingen te bepalen ten aanzien van de muur, de trap en de trapleuning. Zoals alles in het werk van Lennard is ook dit een zeer afgewogen serie handelingen en besluiten. Net op of onder de trapleuning geeft een totaal ander beeld. Alle details hebben een mogelijke betekenis. Een liggende vrouw, neutraal gekleed midden in een droom, zweefvlucht, val, hand onder haar gezicht als in slaperige overgave verliest haar degelijke linkerschoen terwijl haar rechter net nog aan de tenen van haar voet blijft hangen. Op het eerste gezicht een bijna huiselijke, tevreden scene maar tegelijkertijd verwarrend door het feit dat ze lijkt te zweven of vallen. Ze is in rust en toch in beweging. Ze lijkt tevreden en in haar eigen wereld maar tegelijkertijd speelbal van iets groots en onzichtbaars...

Lennard: 'Eigenlijk leg ik in mijn werk altijd tussenmomenten vast. Er is net iets gebeurd of er staat iets te gebeuren. Een rustpunt tussen handelingen, een moment vol mogelijkheden en interpretatie. De verbeelding van de toeschouwer wordt aangesproken om een deel van het verhaal zelf in te vullen. Ik bied zo min mogelijk houvast, maar hopelijk net voldoende om nieuwsgierig te maken en de aandacht van de kijker langer vast te houden. Humor en een gevoel van bevreemding of absurditeit in de dagelijks omgeving zijn daar belangrijke ingrediënten in. In zo'n muurschildering werkt dat weer anders dan in een illustratie of strip. Een grap heb je na één keer wel gezien en begrepen. Dat kan saai worden in het geval van een muurschildering waar je vaker langskomt. Vandaar dat je deze schildering juist op meerdere manieren moet kunnen lezen lezen.'

Er is geen horizon, geen onder of boven. Het kan een dans zijn, een val, een droom, een vorm van extase en overgave of juist van verstild, geweldloos maar stoïcijns verzet. Het is aan de kijker te bepalen waar hij nu eigenlijk naar kijkt. En of dat iets over het werk van Lennard zegt of over de kijker zelf.

Het werk 'Transcendence' van Lennard Kok is vanaf nu te zien in de K.F. Hein Foyer in TivoliVredenburg. Die is iedere vrijdagavond en zaterdagavond vrij toegankelijk tijdens Park 6.

Lennard Kok aan het werk aan zijn bureau, tekent op een tablet
Lennard Kok aan het werk in zijn atelier. Foto: Arthur Martin

 

Lennard Kok poseert staand voor de muur die hij gaat beschilderen
Lennard Kok bij de muur die hij gaat beschilderen. Foto: Arthur Martin

 

Lennard schildert enorme figuur in wit op donkere muur
Lennard Kok werkt aan muurschildering. Foto: Arthur Martin

 

een assistent en Lennard Kok werken aan de muurschildering onder een steiger
Lennard Kok werkt aan de muurschildering met een assistent. Foto: Arthur Martin

 

publiek in de foyer tijdens de onthulling van bovenaf gezien
Frank Koolen interviewt Lennard Kok tijdens de presentatie. Foto: Ben Houdijk