Rosina Lui in De Pionier
Mei 2025
Van Hong Kong naar Nederland
Oorspronkelijk afkomstig uit Hong Kong en nu gevestigd in Nederland, werkt kunstenaar Rosina aan een veelzijdige praktijk die draait om het concept van beweging. Haar werk omvat schilderkunst, dans, performance art, tekst en geluid - een rijke mengeling van disciplines die samen haar unieke artistieke stem vormen.
Een nieuw thuis in Nederland
"Ik kwam naar Nederland als student, zonder een concrete voorstelling van het land," vertelt Rosina. "Maar ik werd aangetrokken door het beeld dat kunst hier toegankelijk leek te zijn - overal zijn musea, tentoonstellingsruimtes, theaters en openbare kunst te vinden." Het internationale imago van Nederland als liberaal en vrij land sprak haar aan, omdat ze geloofde dat dit bevorderlijk zou zijn voor doordachte gesprekken en speelse creativiteit. Nu, tijdens haar huidige residentie, verdiept Rosina zich in radicale maar zachte openheid en nieuwsgierigheid - vooral in momenten van introspectie, spanning en het onbekende.
Het atelier als heiligdom
Een typische dag in haar atelier begint rond het middaguur. "Ik luister eerst tien minuten naar muziek voordat ik begin met werken," legt ze uit. Het atelier, gelegen in een rustig wooncomplex met veel natuurlijk licht, biedt haar de sereniteit en focus die ze nodig heeft voor haar werk. "Meestal ben ik thuis al bezig geweest met de conceptualisatie en eerste schetsen, dus in het atelier gebruik ik de ruimte om olieverfschilderijen te ontwikkelen en te experimenteren met de ruimtelijke interactie van materialen." Ze test installatietechnieken, visualiseert tentoonstellingsopstellingen en oefent zelfs bewegingsimprovisatie in de ruime studio.
De leven/dood/leven-cyclus
Centraal in Rosina's huidige werk staat het concept van de Leven/Dood/Leven-cyclus, een begrip dat ze ontleende aan Clarissa Pinkola Estés' boek "Vrouwen die met de wolven lopen". Tijdens haar residentie ontwikkelt ze een serie olieverfschilderijen naast een installatie die de paradox van lichtheid en gewicht omarmt. "In mijn huidige schilderijen leg ik de ervaring vast van hoe leven en dood samengaan," vertelt ze. "Ik bedoel niet het letterlijke leven en sterven van het vlees, maar onderzoek dit meer conceptueel - de natuurlijke cycli van je hartstochtelijk levend voelen en het tegenkomen van verval of stilstand."
De olieverfschilderijen zijn herbewerkte versies van eerdere stukken die ontstonden tijdens periodes van ontsteking en innerlijke beroering. "Door dit proces te doorlopen, onderwerp ik zowel mezelf als mijn werk aan een cyclische transformatie. De bewegingen en kleuren in deze serie zijn uitdrukkingen van hoe ik probeer mee te bewegen met spanningen en er doorheen te gaan, in plaats van er gewelddadig aan te proberen te ontsnappen."
Installatie en evolutie
De installatie die naast de schilderijen ontstaat, evolueert uit haar visuele dagboeknotities en methodologieën die ze vorig jaar oktober opdeed tijdens een eco-sociale kunstenaarstraining in Duitsland. Dit toont haar voortdurende zoektocht naar nieuwe vormen van expressie en haar bereidheid om verschillende disciplines te integreren.
Invloeden en inspiraties
"Mijn inspiraties stromen anders door mijn stemmingen," erkent Rosina. Naast de invloed die het boek 'Vrouwen die met de wolven lopen' van Clarissa Pinkola Estés op haar werkt heeft, geniet Rosina ook van de kleurpaletten in schilderijen van Marilyn Sonneveld en Hilma af Klint.
Haar onverwachtste artistieke experiment betrof het interacteren met het publiek tijdens een performance terwijl ze geblinddoekt was. "Ik besloot deze methode te gebruiken om een setting na te bootsen waarin ik mezelf oprecht kan presenteren in de kwetsbaarheid van het ontmoeten van een vreemdeling, zelfs op het podium."
Nederlandse kunstscene
Haar ervaring met de Nederlandse kunstscene is overwegend positief. "Naar mijn ervaring staat de Nederlandse kunstscene vrij open voor vernieuwende uitdrukkingen en maatschappelijke thema's," merkt ze op, waarbij ze wel benadrukt dat ze de Nederlandse scene meer heeft verkend als zowel maker als toeschouwer, terwijl ze in Hong Kong vooral toeschouwer was.
Interesse in het gastatelier? Check hier alle informatie.