Skip Navigation Links

Lennard Kok: 'Ik wilde vormen creƫren die niet eenduidig zijn, zodat je er steeds iets nieuws in kunt ontdekken.'

Sinds 2016 bevindt zich op de vijfde verdieping van TivoliVredenburg in Utrecht de K.F. Hein Foyer: een grote open en multifunctionele ruimte in het hart van het muziekgebouw waar wordt gedanst, geborreld en gegamed. De Utrechtse illustrator Lennard Kok (1988) werd door het K.F. Hein Fonds uitgenodigd een muurschildering te maken op de twintig meter lange muren in deze ruimte. Na een intensief maakproces, werd in 2019 Koks werk Transcendence onthuld.

Lennard Kok poseert op de trap waar zijn kunstwerk aangebracht gaat worden
Foto: Arthur Martin

Het was niet de eerste keer dat Kok een muurschildering maakte, maar eerdere opdrachten waren meer commercieel van karakter. ‘Bij zulke opdrachten ligt het onderwerp vaak al vast en zijn er meer richtlijnen waar ik in mijn ontwerp rekening mee moet houden’, vertelt Kok. ‘Bij de opdracht van het K.F. Hein Fonds kreeg ik als maker veel vrijheid, waardoor ik echt een eigen verhaal kon vertellen. Bovendien was het voor mij de eerste keer dat ik op zo’n grote schaal kon werken.’

De figuren die Kok ontwierp zijn meer dan levensgroot, getekend met vloeiende en minimale lijnen. Ze lijken te zweven door de ruimte. ‘In dit werk staat beweging centraal, het gevoel van gewichtloosheid en het ontstijgen aan de dagelijkse routine’, zegt Kok. ‘Maar hoe of waarom de figuren bewegen laat ik in het midden’. In sommige van zijn tekeningen verwerkt hij wel eens een komische knipoog, vertelt hij. ‘Maar dat wilde ik in dit ontwerp nadrukkelijk niet doen. Zo’n grap heb je na één keer wel gezien, terwijl dit een plek is die je steeds opnieuw bezoekt. Ik wilde vormen creëren die niet eenduidig zijn, zodat je er steeds iets nieuws in kunt ontdekken. Bovendien vond ik het belangrijk een tijdloos ontwerp te maken met een meer klassieke manier van afbeelden. Dat is ook een van de redenen waarom ik voor zwart-wit heb gekozen. De foyer is een grote en drukke ruimte, dus mijn ontwerp wilde ik rustig houden.’

Samen met twee assistenten werkte Kok dagenlang om de figuren op het enorme muuroppervlak van bijna honderdvijftig vierkante meter te schilderen. Met behulp van een beamer uit de Grote Zaal van TivoliVredenburg projecteerde hij zijn ontwerp op de wanden en bleef nauwgezet schuiven tot hij de juiste plaatsing van de figuren had gevonden. ‘Het moest precies kloppen in verhouding met het gebouw’, zegt hij. ‘Daarom zijn de figuren ook zoveel groter dan de werkelijkheid.’

Lennard aan zijn bureau aan het werk, van bovenaf gezien
Foto: Arthur Martin

‘Het was magisch om mijn ontwerp op zo’n grote schaal te zien’, vindt Kok. ‘Omdat ik veel illustraties in opdracht maak voor onder meer tijdschriften en kranten, vroeg ik me af of mijn werk wel overeind zou blijven als het autonomer is. Met Transcendence heb ik dat voor mezelf bewezen. Het is een bevestiging dat ik naast commercieel werk ook meer vrij werk wil maken’. De vrijheid, maar ook de begeleiding die hij kreeg van het K.F. Hein Fonds hebben hem geholpen het project tot een succes te maken, zegt Kok. ‘Het fonds stond echt achter mij als maker.'

Sinds de opdracht voor de K.F. Hein Foyer heeft Lennard Kok zich aangesloten bij een agentschap in New York. Hij werkt voor opdrachtgevers over de hele wereld, maar woont nog steeds in Utrecht. ‘Vrijwel alle communicatie gaat online’, zegt hij. ‘Mijn werk kan daardoor eigenlijk altijd doorgaan, daar heb ik erg veel geluk mee.’ Dankzij zijn agent is dat nu bovendien nog makkelijker. ‘Als maker vertegenwoordig je uiteindelijk altijd jezelf’, zegt Kok. ‘Maar een agent kan soms beter en steviger mijn belang verdedigen tegenover een derde partij dan ik dat zelf zou kunnen. En ik kan me vooral op het maken richten, dat is toch wat ik het liefste doe.’

Lennard Kok maakte in 2019 in opdracht van het K.F. Hein Fonds de muurschildering Transcendence in de K.F. Hein Foyer in TivoliVredenburg. Dit interview is geschreven door Merle Smeets in 2021.

tribunetrap in de K.F. Hein Foyer in TivoliVredenburg, op de beide muren aan weerszijde is de muurschildering te zien: grote witte figuren op een donkergrijze wand
foto: Ben Houdijk