Skip Navigation Links

Tentoonstelling Disappearance in Slow Motion van Eva Spierenburg geopend

In de presentatie van Eva Spierenburg verkent de kunstenaar het lichaam in relatie tot zijn omgeving. Met objecten die soms de vorm hebben van een lichaamsdeel, dan weer van een enorme steen. Met sculpturen en video toont de kunstenaar een bijzondere en persoonlijke fascinatie voor ons lijf. Ze toont hoe we het inzetten om contact te maken: met andere mensen, met objecten, en met de ruimte waarin het zich bevindt. Het lichaam is aanwezig in de afdrukken die het achterlaat, in de interactie met zijn eigen omgeving.

Installatie met performances

In het oeuvre van Eva Spierenburg veranderde de laatste jaren veel. Waar eerst de nadruk lag op schilderen is haar werk steeds meer omvattend geworden en maakt ze nu vooral installaties. Ook Disappearance in slow motion zou je als een installatie in plaats van een presentatie van losse kunstwerken kunnen zien. Met enige regelmaat wordt de installatie met performances tot leven gewekt. Enkele hiervan zijn aangekondigd, anderen juist niet. Op zaterdag 26 oktober, zondag 8 december a.s. en zaterdag 11 januari 2020 vindt telkens om twee uur ’s middags een performance plaats. Op donderdag 7 november is de performance ’s avonds te zien tijdens Centraal Laat, wanneer het museum tot negen uur is geopend.

K.F. Hein Stipendium 2018

Deze presentatie is het resultaat van een werkperiode die Eva Spierenburg dankzij het tweejaarlijkse K.F. Hein Stipendium kon vervolmaken. In 2011 heeft het K.F. Hein Fonds het tweejaarlijks uit te reiken K.F. Hein Stipendium in het leven geroepen. Het stipendium is bedoeld voor beeldend kunstenaars en ontwerpers van diverse disciplines uit de provincie Utrecht. Voor het K.F. Hein Stipendium werkt het K.F. Hein Fonds samen met het Centraal Museum, waar het in het kader van het stipendium gemaakte werk wordt gepresenteerd. Het K.F. Hein Fonds en het Centraal Museum willen hiermee het kunstklimaat in de provincie Utrecht bevorderen en kunstenaars en ontwerpers de kans geven zich te ontwikkelen en te profileren.

De jury toonde zich onder de indruk van het voorstel van Eva, waarin stevige vragen niet worden geschuwd, ook niet over de ontwikkeling van haar eigen werk. Een voorstel dat daarmee een spannend risico in zich draagt. Het plan past goed bij het oeuvre van Eva dat vervreemdend werkt. Het oogt enerzijds teer en kwetsbaar en anderzijds krachtig en zelfverzekerd. De beelden van Eva refereren aan een vorm van vrouw-zijn die je in de kunstgeschiedenis niet vaak ziet. Je kunt er verwijzingen in zien naar werk van Louise Bourgeois, Mona Hatoum en Joan Jonas, belangrijke kunstenaars die hun vrouwelijke identiteit onderdeel lieten zijn van hun kunstwerken. Dit onderzoek maakte de jury nieuwsgierig naar het vervolg.

Opening

Tijdens de opening op 11 oktober vond de eerste performance plaats in de tentoonstellingsruimte. Daaraan voorafgaand vertelde Eva Spierenburg, in een gesprek met artistiek directeur Bart Rutten, meer over haar onderzoeksperiode en haar werkproces.

Eva Spierenburg studeerde aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en aan de Rijksakademie van de Beeldende Kunsten. De kunstenaar werkt in Utrecht. 

Disappearance in slow motion is tot en met 12 januari 2020 te zien. Meer informatie op de website van het Centraal Museum.
Fotografie: Anna van Kooij.

Eva Spierenburg in gesprek met gasten tijdens de opening

bezoekers van de opening in gesprek

bezoekers van de opening in gesprek

bezoekers van de opening in gesprek

publiek bij de opening van de tentoonstelling

Bart Rutten interviewt Eva Spierenburg

Bart Rutten interviewt Eva Spierenburg

bezoekers bekijken de performance in de tentoonstelling

bezoekers bekijken de performance in de tentoonstelling, de performer zit op de grond met een gipsen hoofd op schoot

de performer hurkt en rolt een gipsen hoofd voor zich uit

de performer loopt tussen het publiek door en draagt een gipsen hoofd op haar schouder

twee handen met latex handschoenen en een voet steken onder een geel gordijn uit

een bezoeker bekijkt de tentoonstelling door een glazen wand

de performer ligt tegen een steen aan en heeft haar arm er omheen geslagen terwilj publiek toekijkt

de performer loopt door een opening naar een ander deel van de ruimte, op blote voeten maar met handschoenen aan

de performer omhelst een langwerpig object, close-up van de handen met latex handschoenen aan

meerdere sets latex handschoenen hangen aan een haakje

Fotografie: Anna van Kooij.