Hoe kan ik een aanvraag indienen bij het K.F. Hein Fonds?
Financiële ondersteuning vraag je altijd aan via ons digitale aanvragensysteem. Aanvragen per email of op papier worden niet in behandeling genomen. Doe je voor het eerst een aanvraag? Maak dan eerst een account aan.
Voor buurtinitiatieven en studiebeurzen is het hebben van alleen een persoonlijk account voldoende.
Voor projectondersteuning, steun bij individuele noden en KIEM is ook voorafgaande registratie nodig via het registratieformulier. Dit doe je als je organisatie nieuw is, of als je een nieuwe contactpersoon bent van een al geregistreerde organisatie.
Hoe kan ik controleren of ik geld kan aanvragen voor mijn initiatief?
Via onze quick scan kun je een snelle check doen of jouw idee of initiatief binnen de richtlijnen van het K.F. Hein Fonds valt. Doe de quick scan hier.
Of lees hier meer informatie over welk soort initiatieven wij steunen.
Twijfel je? Elke dinsdagochtend van 10.30 tot 12.00 uur hebben wij een spreekuur. Dit kan telefonisch of fysiek. Via dit formulier kun je je hiervoor aanmelden. Wij horen graag wat je van plan bent en denken met je mee over het plan en de financiering.
Voor studenten, hulpverleners en maatschappelijk werkers organiseren wij geen apart spreekuur. Zij kunnen contact opnemen per e-mail via hein@kfhein.nl of telefonisch tussen 09:00 en 12:00 uur via 030 – 232 21 14.
Welk bedrag kan ik aanvragen?
Het bedrag dat je kunt aanvragen, verschilt per regeling:
Als je projectondersteuning aanvraagt, moet het aanvraagbedrag in verhouding staan tot de totale kosten. Je krijgt van ons fonds een deel van de kosten van een project betaald. De totale kosten van het project mogen niet te hoog zijn in verhouding tot het aantal bezoekers of deelnemers.
Als je geld voor een buurtinitiatief aanvraagt, kun je 1 keer in de 5 jaar een bedrag tot € 500 aanvragen. De totale projectkosten mogen niet hoger dan € 10.000 zijn.
Het bedrag voor individuele noden of een beurs tegemoetkoming studiekosten hangt af van de omstandigheden van de persoon en/of student. Studenten kunnen maximaal € 1.200 aanvragen voor een beurs in het buitenland.
Wanneer moet ik mijn aanvraag indienen?
De deadline voor het indienen van een aanvraag is afhankelijk van het gevraagde bedrag en de regeling waarbinnen je een aanvraag wilt indienen.
Projectondersteuning: Je project mag nog niet begonnen zijn op het moment dat je een aanvraag indient.
Aanvragen tot € 6.000 worden op volgorde van binnenkomst behandeld. Wij streven er naar om je aanvraag binnen 8 weken te behandelen. Stuur je aanvraag daarom minimaal 8 weken voor aanvang in.
Aanvragen boven de € 6.000 worden in onze commissievergadering besproken. Hiervoor hanteren wij deadlines.
Individuele Noden en Beurs tegemoetkoming studiekosten:
Je kunt het hele jaar door aanvragen voor Individuele Noden en Beurs tegemoetkoming studiekosten. Wij streven er naar om de aanvraag binnen 6 weken te behandelen. We behandelen aanvragen op volgorde van binnenkomst. Soms vragen wij de commissie om advies over een aanvraag. Dan kan het wat langer duren voordat wij een besluit nemen. Dit laten we de hulpverlener of student weten. De commissie vergadert 4 keer per jaar.
Beurs Buitenland: dien je aanvraag uiterlijk 3 maanden voor vertrek in. We behandelen aanvragen op volgorde van binnenkomst. Soms vragen wij de commissie om advies over een aanvraag. Dan kan het wat langer duren voordat wij een besluit nemen. Dit laten we je weten. De commissie vergadert 4 keer per jaar.
Buurtinitiatief: je initiatief mag nog niet begonnen zijn op het moment dat je aanvraagt. We besluiten binnen 1 maand of je een vergoeding krijgt. Dien daarom minstens 4 weken voor aanvang je aanvraag in.
Wat bedoelen jullie met de start van een project?
Ons fonds hanteert de regel dat een project nog niet begonnen mag zijn op het moment dat wij besluiten over de aanvraag. Maar je kunt een plan pas bij ons indienen als het redelijk concreet is, dus wat telt voor ons nou echt als ‘begonnen’? De start ligt voor ons aan het begin of in de loop van de uitvoeringsfase. Belangrijk voor ons is dat het grootste deel van de kosten nog gemaakt moet worden. De harde grens: als de presentatie, publieksactiviteiten of bijeenkomsten of activiteitenprogramma met deelnemers al voorbij zijn op het moment dat we besluiten, zullen we de aanvraag afwijzen. Twijfel je? Neem vooral contact met ons op voor overleg!
Wat bedoelen jullie met het einde van een project?
Ons fonds betaalt een toegezegde bijdrage pas uit na afloop van een project. Als het noodzakelijk is voor de voortgang van het project kunnen we tussentijds een voorschot uitbetalen van maximaal 50% van het toegezegde bedrag. We willen dan wel een factuur of facturen of ondertekende offerte zien waaruit blijkt dat er al kosten gemaakt zijn of op korte termijn betaald dienen te worden. Als een garantie is toegezegd betalen we geen voorschot uit. Na afloop blijkt immers pas of onze garantie nodig is om uit de kosten te komen.
Na afloop van het project kan het toegezegde bedrag bij ons fonds worden opgevraagd. Maar wanneer is een project nu echt afgelopen?
1. De in het plan voorgenomen presentatie-, publieks-, of ontmoetingsactiviteiten moet in ieder geval hebben plaatsgevonden. Soms is een project zo succesvol dat extra uitvoeringen of bijeenkomsten worden gepland. Dan geldt dat in ieder geval het aantal uitvoeringen of bijeenkomsten dat was voorgenomen in het projectplan bij aanvraag moet hebben plaatsgevonden. Vroeg je bij ons aan voor drie concerten, en worden het er vijf? Dan kun je ervoor kiezen om na drie concerten alvast met ons af te rekenen.
2. Om af te kunnen rekenen is ook belangrijk dat de kosten die je begroot had gemaakt zijn. Als alle activiteiten al zijn uitgevoerd, maar je wacht nog op een paar facturen van kosten die je gemaakt hebt voor het project, dan kun je nog niet afsluiten. Pas als je zeker weet dat er geen kosten en inkomsten meer bij komen, dan kun je een financiële eindafrekening maken en bij ons het toegezegde bedrag opvragen. Twijfel je? Neem vooral contact met ons op voor overleg!
Kan iemand mij adviseren of helpen met mijn aanvraag, voordat ik deze indien?
Elke dinsdagochtend van 10.30 tot 12.00 uur hebben wij een spreekuur. Via dit formulier kun je je daarvoor aanmelden. Wij horen graag wat je van plan bent en denken met je mee over het plan en de financiering.
Tussen 09:00 en 12:00 uur zijn wij telefonisch bereikbaar voor (technische) vragen over aanvragen via 030 – 232 21 14.
Welke documenten heb ik nodig voor de aanvraag?
Dat verschilt per regeling:
Projectondersteuning
Individuele noden
Beurs Buitenland
Beurs tegemoetkoming studiekosten
Hoe kan ik een studiebeurs voor het buitenland aanvragen?
Als je aan de voorwaarden van onze Beurs buitenland voldoet, kun je een account aanmaken via ons digitale aanvragensysteem. Onder ‘Individu of Registratie’ is het formulier Studiebeurzen te vinden om de beurs aan te vragen. Er is geen verdere registratie nodig, het hebben van een persoonlijk account is voldoende.
Kan ik een beurs tegemoetkoming studiekosten aanvragen voor een cliënt?
Ja, maatschappelijk werkers en hulpverleners kunnen hiervoor een aanvraag indienen via Individuele Noden in ons digitale aanvragensysteem. Let op: na het aanmaken van een account is ook voorafgaande registratie nodig via het registratieformulier. Dit doe je als je organisatie nieuw is, of als je een nieuwe contactpersoon bent van een al geregistreerde organisatie. Pas als de registratie is goedgekeurd, kan er als ‘Organisatie’ aangevraagd worden via het formulier ‘Individuele Noden’.