Skip Navigation Links

Blog Sam Jennen | De schrijftafels van Buchelius

Juni 2025

In 2024 studeerde ik af aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht in de richting Fine Art. In het najaar van hetzelfde jaar werd ik verrast door een nominatie voor het maken van een werk voor Museum Sonnenborgh.

Na een portfoliogesprek met het K.F. Hein Fonds en de directie van het museum mocht ik van start met het project.

In mijn werk richt ik mij veel op het verleden, op de verhalen van onze voorouders en op hun sporen die in ons landschap te vinden zijn. Ik probeer iets te vangen wat eigenlijk niet terug te halen valt. Een verleden dat met vergetelheid en verbeelding te maken heeft.

Ik vind het belangrijk dat het materiaalgebruik niet alleen een ondersteunde rol maar ook een hoofdrol speelt in de overdracht van mijn werk. Er komen veel 'historische' en 'tijdloze' materialen in naar voren. Denk aan hout, kalk, aarde, leisteen etc. Omdat mijn onderzoek diverse vormen en uitingen kan aannemen, resulteert het werk uiteindelijk vaak in een totaal-installatie.

Foto: Arthur Martin

De zoektocht

Voor dit project ben ik begonnen met het in kaart brengen van de uitgebreide geschiedenis van Museum Sonnenborgh. Hiervoor heb ik in het begin veel tijd gespendeerd bij het Utrechts Archief om te verdwalen in oude kaarten, documenten en foto's. De wens was om zoveel mogelijk materiaal te verzamelen. Ik werd al gauw overweldigd door de rijke geschiedenis van het monument.

Museum Sonnenborgh is een voormalig bastion gelegen in de oude stadsmuur van Utrecht. Het gebouw dateert uit de tweede helft van de 16e eeuw en is uniek omdat het zo goed bewaard is gebleven.

Na de oorspronkelijke functie als verdedigingswerk is het Sonnenborgh ook een Hortus Botanicus geweest van de Universiteit. Ook is er een chemisch laboratorium geweest (binnen de dikke muren van het bastion mocht er namelijk af en toe wel wat ontploffen). Het heeft een aantal jaren leeggestaan en uiteindelijk heeft de beroemde Buys Ballot er in de 19de eeuw het sterrenkundig observatorium gesticht. Tegenwoordig fungeert het als museum en publiekssterrenwacht.

Foto van de sterrenwacht op het voormalige bastion uit het Utrechts Archief.

Vanaf het moment dat ik voor het eerst een voet zette op het bastion werd ik gegrepen door de voelbare historie van de plek. Dit gevoel werd al helemaal tastbaar toen ik op het platform van het bastion stond en uit kon kijken over de stad. Op de reling las ik een bordje dat aangaf hoe je hier vroeger, aan de toenmalige rand van de stad, kon uitkijken over het landschap dat zich uitstrekte tot aan de horizon. Hier zag men vroeger de velden, de boomgaarden, landerijen en bossen. Hier torende de hoge muur zich ver uit boven het stille schone landschap en bakende deze een scherpe lijn af tussen de stad en het land.

Schets van 16e-eeuws plattegrond van het landschap tegenover het Bastion die ik tekende na mijn eerste bezoek aan het Sonnenborgh.

Al snel merkte ik op dat mijn interesse voornamelijk lag op de jonge jaren van het monument: De tijd dat het Sonnenborgh nog maar net gebouwd was en zijn oorspronkelijke functie bezat.

Ik trachtte een glimp op te vangen van Utrecht van 400 jaar geleden. Hoe kon het verleden van deze plek persoonlijk en levend worden?

Een landkaart van Utrecht uit de 16e eeuw.

De gouden vondst

Tot mijn verbazing stuitte ik op zekere dag, zittende in de studeerruimte van het Utrechts Archief, op een gouden vondst. Een dagboek, handgeschreven in het latijn, daterend uit de late 16e en vroege 17e eeuw, kwam plotseling naar boven drijven. Ik begon met het lezen van de vertaling en voordat ik het wist las ik een gedetailleerde omschrijving van het Sonnenborgh door een voor mij nog onbekende Utrechtse schrijver. Dat was Arnoldus Buchelius (1565-1641). Hij was historicus en oudheidkundige en heeft een indrukwekkende verzameling dagboeken achtergelaten.

Lopend langs de singel omschrijft hij nauwlettend het landschap van Utrecht in de 16e eeuw. De torens, de stadspoorten en zo ook het Sonnenborgh (Zonnenburg);

"...(Daar is) een bolwerk, driehoekig, zeer degelijk, van baksteen. De muren zijn vijf of zes voet dik, en lopen schuin toe, er zijn aarden wallen, en onderin zijn er kelders, een veilige schuilplaats. Het heet Zonnenburg, en de zon is afgebeeld in natuursteen." - Buchelius, Diarium van Buchell, p. nr. 11r.
Foto afkomstig uit het Utrechts Archief van de gerestaureerde gevelsteen op het Sonnenborgh Bastion.
Hier stopt het niet bij. Verder lezend in zijn dagboek kom ik poëtische passages tegen over de gebruiken en het dagelijkse leven in de stad en komt het verre verleden waar ik naar opzoek was ineens heel dichtbij. Ik werd gegrepen door zijn taalgebruik en zijn blik op de wereld waarin hij leefde. Hij omschrijft de veranderingen die hij meemaakt, veroorzaakt door de Nederlandse Opstand en de Reformatie. Als historicus en oudheidkundige had hij een onuitputtelijke fascinatie voor het verleden. Geschokt door de vernieling en het verval van oude kerken en monumenten door heel Nederland, begon hij met het opschrijven en documenteren van alles wat hij tegenkwam. Variërend tussen beschrijvingen van imposante monumenten tot persoonlijke grafschriften en tekeningen van breekbare, oude ramen in de domkerk.
Schets van een spitse toren belegd met leisteen die ik tekende lopend door Utrecht.

"...met lede ogen heb ik nog maar kortgeleden overal monumenten gezien, grafstenen en kunstwerken die in de ongeregeldheden van de oorlog verloren zijn." - Buchelius, Monumenta, p. nr 4r.

"Nu is er niets meer van over, behalve de vluchtige herinnering."

Buchelius, Diarium van Buchell, p. nr. 15v.

Originele handschriften van Arnoldus Buchelius (1565-1641)

Al snel kwam ik in contact met dr. Bart Jaski. Hij is conservator van oude handschriften en van oude drukken bij de Universiteitsbibliotheek van Utrecht. Dr. Jaski heeft veel kennis over de handschriften van Buchelius en heeft mij hierin goed op weg geholpen. Ik kreeg toegang tot hoogwaardige scans van de originele handschriften van Buchelius en van een prachtige landkaart van Utrecht in de 16e eeuw.

Wat mij vooral raakte in het lezen van Buchelius was zijn zorgvuldigheid in het koesteren en bewaren van datgene wat anders verloren zou gaan. Hoe komt het dat wij sommige dingen bewaren en anderen dingen niet? Dat wij bepaalde voorwerpen uitkiezen om te koesteren en te bewaren in dozen en kistjes. Waarvoor? Voor onszelf? Voor ons nageslacht? Waar komt dat kwetsbare gevoel vandaan wanneer we oude voorwerpen of geschriften uit het verleden bestuderen?

Wat vertelt het verleden ons waar we zo door gegrepen worden?

Hoe verder ik voortga, hoe donkerder en mistiger de duisternis wordt. Namen veranderen, rivieren verleggen hun loop door de eeuwen heen. En alhoewel de geschiedenis soms maar een zwak licht geeft, en soms zelfs helemaal niet, toch heeft de menselijke geest een onverzadigbare en onlesbare begeerte om het verborgene te onderzoeken. Nooit komt er een einde aan ons verlangen, en met een zekere blijdschap aanvaarden we zelfs de misgrepen van ons zwakke begrip. - Buchelius, Diarium van Buchell, p. nr. 9r

De vorm en verbeelding van het werk

Aan het werk in mijn atelier. Foto door Arthur Martin

Het museum had mij meerdere opties gegeven voor de plaatsing van het werk. Na meerdere opties te hebben geprobeerd viel mijn oog uiteindelijk op de kazematruimte beneden in het hart van het Bastion. Hier leek de tijd nog het meest te hebben stil gestaan. Het was opmerkelijk dat mijn oorspronkelijke fascinatie met het landschap achter de stadsmuren, hier ook in het klein aanwezig was. De keienvloer was begroeid met mos en klimplanten die op deze schaduwrijke en natte plekken goed gedijen: Zo had de ruimte zijn eigen kleine biotoop. Ook zaten de oude kanon en schietgaten er nog, die vroeger uitkeken over het land.

Ik vond dat de ruimte eigenlijk zijn eigen landschap bezat en besloot dat er een houten wandelpad moest komen die de bezoeker kon begeleiden door de ruimte. Zo'n wandelpad dat je ook wel eens in 'de natuur' tegenkomt. Waar vaak een gekanteld bord staat, met enige informatie wat je kan bestuderen. Terwijl je daar overheen kan turen naar het landschap.

Tijdens mijn onderzoek ben ik al gaan experimenteren met het materiaalgebruik. In het bastion was ik veel kalk tegengekomen dat op de bakstenen muren gestreken was. Ik ging op zoek naar hoe ik in de werken suggesties kon maken naar het materiaalgebruik in de tijd van Buchelius.

Detailfoto van het witgekalkte plafond en gewelven van het Bastion Sonnenborgh.

Naast met kalk te hebben gewerkt heb ik een oude houtbrandtechniek toegepast. Zowel voor de planken van het wandelpad om de duurzaamheid te bevorderen, als voor de sculpturen die in de ruimte te zien zullen zijn.

Ik wilde met de sculpturen een toespeling maken naar het schrijverschap van Buchelius en ook naar de 'gekantelde, informatieborden' van het wandelpad. Hieruit ontstond het idee van 'De schrijftafels van Buchelius'. Mijn idee was dat deze schrijftafels je iets over het 'landschap van Buchelius' zouden kunnen vertellen. Net zoals een informatiebord in de natuur dat zou doen over het landschap waar je je dan zou bevinden. Op de drie houten, zwartgeblakerde schrijftafels is met kalk geschilderd en op gebogen houten 'bladzijdes' zijn tekeningen gebrand.

Vervolgens heb ik mijn onderzoek naar het Sonnenborgh en Buchelius door middel van afbeeldingen en tekst, gepresenteerd in houten kisten die langs het wandelpad zichtbaar zullen zijn.

Detail van gipsen mal van het Bastion met drie korenaren.

Uitdagingen tijdens het project

Tijdens het project merkte ik dat het lange tijd duurde totdat ik een definitief ontwerp kon realiseren. Er ging veel tijd naar het vooronderzoek en ik kwam vaak tot ideeën die later weer geschrapt werden. Toch kwam uiteindelijk in de laatste weken alles bij elkaar: Ik merkte hoe sommige dingen uit het begin van mijn onderzoek later ook weer terugkwamen en hoe uiteindelijk alles samenkwam. Dit was tijdens het proces best een uitdaging omdat er veel praktische en logistieke vragen opkwamen.

Hierin had ik echter veel hulp aan Veronique Hoedemakers die mij begeleidde in het project. Zij was altijd open voor een gesprek en ze heeft mij meerdere malen een duwtje in de goede richting gegeven. Ook waren de gesprekken samen met Marisa Rappard, met het K.F. Hein Fonds en de directie van het Museum zeer inspirerend. Al met al was dit een prachtige opdracht die ik iedere beginnend kunstenaar toewens. De vorige kunstenaar in deze serie 'Kunst & Monumenten', Lobke Roenhorst, gaf het al de juiste benaming van een zachte landing en dat is echt zo.

Als laatste wil ik iedereen wiens interesse is gewekt uitnodigen om zeker eens een kijkje te nemen bij het prachtige Museum en Bastion Sonnenborgh. Ik weet zeker dat het de moeite waard zal zijn. Misschien dat je zelfs in het hart van het bastion stuit op een drietal schrijftafels en dat je plots wandelt door het landschap van Buchelius.

Op www.samjennen.nl vind je meer informatie over Sam's werk.

Officiële opening op 26 juni

Sam's kunstwerk is vanaf 26 juni twee jaar te zien in Sonnenborgh. Wil je bij de officiële opening aanwezig zijn? Meld je hier aan.

Over Kunst & Monumenten

De kunstcommissie van het K.F. Hein Fonds selecteert ieder jaar een pas afgestudeerde kunstenaar van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht voor het project Kunst & Monumenten. Hierbij wordt deze kunstenaar gekoppeld aan een van de panden van het K.F. Hein Fonds Monumenten om een tijdelijk kunstwerk te maken voor in het pand. We zijn heel blij dat we voor deze editie van het project Sam Jennen aan museum & sterrenwacht Sonnenborgh hebben kunnen verbinden.