Pleinen vol pluspunten
November 2021
Tegels, tegels en nog eens tegels …en een zandbak. Dat zijn de twee schoolpleinen van katholieke basisschool De Spits. Nog heel even tenminste, want er ligt een droomplan klaar om ze om te toveren tot duurzame speelparadijzen. Goed voor alle kinderen, de buurt, de biodiversiteit én de waterhuishouding in Lunetten.
Joop ten Dam ging twee jaar geleden met pensioen, toen hij hoorde over dit project. Als lector Gezonde Stad aan de Hogeschool Windesheim in Zwolle concentreerde hij zich op gezond leven, preventieve gezondheidszorg en een omgeving die gezond gedrag uitlokt. Dat sloot perfect aan op de plannen van projectgroep Groene Pleinen voor De Spits. Dankzij deze toevallige loop van omstandigheden is hij nu projectleider. ‘Nou ja, toeval – mijn twee zoons zaten hier op de basisschool’, vertelt Joop. ‘Ze hebben er een mooie tijd gehad …en ik ook. Ik was heel betrokken bij de school. Dat houdt dan opeens op. Het is leuk om via dit project weer terug te zijn, en ik zie nog veel bekende gezichten.’
Groene en blauwe pleinen
‘We werken aan een inclusief schoolplein met buitenklas, waar je van de natuur kunt leren en het voor kleine en grote kinderen, met en zonder handicap heerlijk spelen is. Speeltoestellen en speelnatuur nodigen uit tot bewegen. En de pleinen blijven ook na schooltijd open, tot acht uur ’s avonds. Een belangrijke eis bij dit project – ook voor mijn persoonlijke betrokkenheid – is dat dit niet alleen groene, maar ook blauwe pleinen worden. Groen spreekt inmiddels wel voor zich. Er moeten voldoende planten, struiken en bomen zijn om een omgeving te creëren waar kinderen de natuur kunnen beleven. Een plek waar een gezonde biodiversiteit ontstaat.’
‘En met een blauw schoolplein bedoelen we een “watervriendelijke” omgeving. Bij zo’n stenen plein stroomt het hemelwater rechtstreeks de put in. Met alle gevolgen van dien. De grond verarmt, terwijl het riool bij een flinke bui al overbelast raakt. Om dit tegen te gaan, wisselen we de meeste tegels in voor natuur, houtsnippers, houten banken, vlonderpaden, en zo verder. Dit houdt het water langer vast, zodat de natuur profiteert, de bodem gezond blijft, en de riolen in de buurt niet overlopen. En nog een pluspunt voor de omgeving: ook de geluidsoverlast gaat hierdoor flink omlaag.’
Samen ontwerpen, samen financieren
We zijn dit project niet zomaar vanaf de tekentafel gestart, maar begonnen met een rondvraag aan alle kinderen, docenten, ouders en omwonenden. ‘Wat is jouw ideale schoolplein?’ Massa’s ideeën en tekeningen kwamen er op tafel. ‘Daaruit stelden we een program van eisen op, waarmee we vier ontwerpbureaus aanschreven. Bureau RIS kwam als winnaar uit de bus. Een voorlopig ontwerp werd na ieders bewondering en goedkeuring definitief gemaakt, inclusief exact gedigitaliseerde speelobjecten in 3D. Daarmee vroeg RIS offertes aan bij hoveniers, om tot een totaalprijs te komen. De uitkomst: bijna 4 ton.’
‘Om zo’n groot bedrag bij elkaar te krijgen, betrokken we fondsenwerver Loes Zwenger, van Speels Groen. Een goede keuze, want we zitten al ver over de helft van het bedrag. Het geld komt van diverse fondsen. Zoals het K.F. Hein Fonds, dat zelfs hun maximum bijdrage voor ons verdubbelde. Maar ook doen we zelf veel om geld binnen te halen. Zo organiseerden we een sponsorloop die 14.000 euro opbracht. Er loopt nu een crowdfunding-actie én er komt een veiling. Daar kun je bieden op zaken als een mooi portret van jezelf, activiteiten en uitjes die door ouders en leerkrachten aangeboden worden, mooie spullen of een rondje met een wandelcoach. BN’er Sophie van den Enk presenteert de veiling.’
Aanwinst voor Lunetten
Er moet nog aardig wat gebeuren voordat heel het budget op tafel ligt. Maar Joop is optimistisch. ‘Dat gaan we zeker halen. De hovenier kan dan hopelijk in het voorjaar al aan de slag. Binnen een week of zes zou de klus geklaard moeten zijn. Een mooie aanwinst voor de school, en ook zeker voor de wijk. Qua vergroening zijn we in de wijk al heel ver, als lid van Natuurgroep Lunetten zet ik me daar ook persoonlijk voor in. Maar het ontbreekt nog aan inclusieve, uitdagende speelplekken in de wijk. Nog even, en dan komt daar verandering in.’